Γράφαμε για την απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου (15η/7/6/11), που ενέκρινε τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την κατασκευή και τη λειτουργία του κτιριακού συγκροτήματος εμπορικών χρήσεων της εταιρείας EUROTERRA, στην έκταση του παλαιού εργοστασίου «Αιγαίον», δίπλα στο λιμάνι Λαυρίου.
Μία άδεια που η Νομαρχία είχε απορρίψει κατ’ επανάληψιν, καθώς είχε πολλά κενά, χτίζει πολλά τετραγωνικά με τη μέθοδο της σαλαμοποίησης και παράλληλα διαμαρτύρονται ο εμπορικός σύλλογος του Λαυρίου και ο πρώην δήμαρχος Λαυρίου Σταύρος Παπασταυρόπουλος. Φανταστείτε ένα ΜΑLL στην καρδιά του Λαυρίου με 70% κάλυψη και χωρίς κοινόχρηστο δίκτυο οχημάτων!
Σημειωτέον ότι στο παρόν περιφερειακό συμβούλιο, ο δήμαρχος Λαυρεωτικής Κώστας Λεβαντής, διαφώνησε στην έγκριση της επένδυσης.
Ο Περιφερειακός Σύμβουλος Θανάσης Αυγερινός, γνώστης του αντικειμένου, αφού ήταν και στο Νομαρχιακό Συμβούλιο κατέθεσε τις εμπεριστατωμένες αντιρρήσεις του, οι οποίες όμως δεν έπεισαν το Περιφερειακό Συμβούλιο. Ζήτησε δε την αναβολή του θέματος, αφού αντιδρά Δήμος και τοπική κοινωνία, ώστε να βρουν κοινά αποδεκτή λύση, αλλά δεν έγινε αποδεκτή.
Και μας έρχεται ξανά στο μυαλό αυτό που γράφαμε όταν οι Νομαρχίες έγιναν μία αχανής Περιφέρεια. Τι μπορεί να γνωρίζει ο περιφερειακός σύμβουλος της Καλλιθέας για παράδειγμα για τη euroterra του Λαυρίου; Απλά βασίζονται στις εισηγήσεις των θεμάτων. Και όταν δεν είσαι ειδικός επί του αντικειμένου (στην προκειμένη περίπτωση μηχανικός, αρχιτέκτων), τότε ψηφίζεις… τυφλά.
Ο Θανάσης Αυγερινός τόνισε ότι η υποβληθείσα μελέτη συνιστά πολεοδομικής παρέμβαση μείζονος σημασίας, λόγω του παράκτιου χαρακτήρα της, της ιστορικής αξίας, αλλά και της γειτνίασης με το λιμάνι και το κέντρο της πόλης.
Όπως αναφέρει και ο Οργανισμός της Αθήνας, λόγω της σημασίας της έκτασης είναι απαραίτητο να προσκομιστούν τα στοιχεία που τεκμηριώνουν την έκταση σαν εντός σχεδίου, οι ισχύοντες όροι δόμησης, και κυρίως η επιτρεπόμενη κάλυψη (ποσοστό 70%), οι οποίοι διαφοροποιούνται από τους προσδιοριζόμενους στο ΒΔ 23-7-70, επηρεάζοντας το μέγεθος της δόμησης, το ποσοστό κοινοχρήστων, και συνεπώς την περιβαλλοντική επιβάρυνση.
- Η μελέτη κάνει χρήση, των χρήσεων κεντρικών λειτουργιών, στο σύνολο της έκτασης και δεν περιορίζεται στο 40% όπως προβλέπεται στο ΓΠΣ, αλλοιώνοντας το πλαίσιο χρήσεων γης, που χωροθετεί τη χρήση «Πολεοδομικό Κέντρο» στο παραδοσιακό κέντρο της πόλης.
- Διατηρούνται σαν ιδιωτικοί οι οδοί εσωτερικής κυκλοφορίας και δεν προβλέπεται κοινόχρηστο δίκτυο οχημάτων, και η πρόσβαση των πεζών προς το θαλάσσιο μέτωπο.
- Η κυκλοφοριακή μελέτη δεν αντιμετωπίζει ουσιαστικά τις επιπτώσεις στην κυκλοφορία της πόλης, και ιδιαίτερα την φόρτιση που θα προκαλέσουν οι νέες χρήσεις σε συνδυασμό με αυτήν του λιμανιού.
- Τέλος, και το πλέον σημαντικό, όπως επισημαίνει και ο Οργανισμός της Αθήνας, θα ήταν σκόπιμο να αντιμετωπιστεί η περιοχή ως «πολεοδομική αναμόρφωση», με εφαρμογή του Άρθρου 15 του Νόμου 2508/97, δηλαδή επιβολής εισφοράς γης, σαν αντιστάθμισμα σε όφελος της πόλης, λόγω της επιβάρυνσης από τις νέες χρήσεις γης.
Μετά την ψήφιση της euroterra, ο Θανάσης Αυγερινός τόνισε:
«Κύριε Περιφερειάρχα, τις επενδύσεις τις επιθυμούμε όλοι, γιατί και την εθνική οικονομία βοηθούν και θέσεις εργασίας δημιουργούν, αρκεί αυτές να μη καταστρέφουν τις τοπικές αγορές και να μη λειτουργούν σε βάρος του Δήμου και των πολιτών, αρνούμενοι ακόμη και την εισφορά γης που απαιτεί ο Νόμος.
Όμως σήμερα ψηφίσατε μια λάθος απόφαση. Διαθέσατε πολύ χρόνο για ασήμαντα θέματα, όπως για ημερίδες για το κόκκινο σκαθάρι του φοίνικα! Και δεν μου επιτρέπετε να δευτερολογήσω για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα».